Monday, May 27, 2013

Tidak Terbalas Jasa Mereka.

Tadi saya ke Mydin membeli barang-barang restoran.

Sewaktu beratur untuk membayar, tiga orang kanak-kanak (saya kira sekolah rendah) sibuk memunggah barang ke atas kaunter… 

Masyaallah, banyaknya detik hati saya, segala macam coklat, makanan ringan dan entah apa segala bagai… Tidak lama kemudian datang seorang lelaki… saya kira itu bapa mereka. Melihat pelbagai barang dan makanan di atas kaunter tersebut, lelaki itu semacam terkejut… berkerut-kerut dahinya, kemudian menepuk dahi dan berkata “dahsyatnya…”.

Aduhai, lelaki itu memandang ketiga-tiga anaknya, diam… tapi saya rasa dia berharap akan ada anaknya yang menarik balik belian tersebut… tetapi ketiga-tiganya hanya memandang dengan wajah tidak bersalah… Petugas kaunter pun laju sahaja mengira barang-barang tersebut. Selesai mengira… dia menjumlahkan bil .. RM1076.00. Kelat wajah ayahnya… tapi dibayar juga, anak-anaknya tersengih-sengih gembira menyorong troli.

Allah ya Allah, segera saya teringat kepada ayah saya. Keluarga kami bukanlah kaya raya… tapi seingat saya sejak kecil ayah tidak pernah manidakkan kemahuan kami adik beradik. Apa sahaja yang diingini, ayah usahakan sehingga kami puas hati. Misalnya, jika kami teringin makan buah Epal, ayah akan membeli buah tersebut setiap hari sehingga kami sudah tidak hairan dengan buah tersebut apabila dihidang di atas meja. Semasa kecil saya suka makan Cikedis (sudah tidak ingat ejaannya ), ayah belikan satu plastic besar dan digantung didapur seperti dikedai.

Sehingga sekarang rumah di kampung itu semacam kedai runcit kecil… stok sardine, susu, sotong dalam tin, minyak, telur, pelbagai kopi 3in1 dan segalam macam barang dapur tersusun banyak seperti di kedai. Malah ada satu peti sejuk khas menyimpan pelbagai air tin dan buah-buahan….

Kata ayah, dulu semasa kecil hidupnya susah, makan nasi berlauk jelantah (minyak lebihan menggoreng ikan). Jadi dia berazam yang keluarganya tidak akan susah makan.

Mengenang ayah dan emak, serasa penuh dada saya dengan pelbagai kata tetapi tidak terungkap. Bagi saya, mereka adalah ibubapa terbaik yang seorang anak boleh harapkan. Semoga Allah membalas pengorbanan mereka membesarkan kami adik-beradik dengan syurga tertinggi.

Ya Allah, kasihi dan kasihanilah emak, ayah, ibu mertua dan bapa mertua ku sepertimana mereka mengasihi dan mangasihani kami semasa kecil.

Lindungi mereka ya Allah, berikan mereka kebahagiaan dan ketenangan hidup diusia tua mereka. Ampuni semua dosa-dosa mereka.

Sungguh kami tidak terbalas jasa mereka ya Allah. Allah ya Rahman, Allah ya Rahim… sudahilah kesudahan hidup kami semua dengan kesudahan yang baik ya Allah. Temukan kami semua kelak di jannah Mu ya Allah.

No comments:

Post a Comment