Wednesday, April 24, 2013

Meraikan Kehidupan

Meraikan kehidupan…

Saya teringat beberapa hari lepas sewaktu berhenti di lampu isyarat semasa menghantar makanan untuk catering saya terpandang dua orang lelaki buta yang melintas… mereka saling berpimpin tangan, tersenyum sambil berjalan sambil bercerita. Senang sekali saya melihat mereka. Sama sama tidak dapat melihat dengan mata tapi kelihatannya tiada masalah untuk mereka melintas jalan…

Kemudian, sampai dihujung jalan sewaktu melintas sebuah longkang seorang dari mereka tergelincir dan jatuh ke dalam longkang! Saya sehingga terjerit di dalam kereta kerana terkejut.. Kasihan… sebak … saya menjangkakan mereka akan bersedih juga atas peristiwa tersebut.. tetapi ia jauh meleset… mereka ketawa!

Allah ya Allah, air mata saya mengalir melihat mereka… mereka orang buta tetapi lihatlah mereka meraikan kehidupan mereka.. tidak berduka duka, seolah setiap yang datang.. bahagia, derita, suka dan duka… tetap disyukuri.

Mampukah aku begitu ya Allah… apa jua takdir yang datang, mampukah kuraikan dengan kesyukuran… setiap masa… setiap ketika… apa jua… mampukah aku ya Allah…

Aku mohon pada Mu ya Allah

Aku mohon pada Mu ya Allah…

Tiada daya dan upaya ku melainkan dengan izinMu ya Allah…

No comments:

Post a Comment