Wednesday, April 24, 2013

Terasa Dia Menyayangi Saya

Semalam petang hujan turun lebat di Simpang Pulai. Sewaktu mengambil anak pulang dari sekolah, jalan raya sudah sesak, sesetengah tempat air naik ke atas jalan… 

Saya sudah lambat mengambil anak sekolah, belum membeli nenas untuk restoran, pelanggan pula telefon tidak berhenti dengan pelbagai perkara, yang nak masuk homestay, yang ingin berjumpa untuk catering… alamak, homestay belum dikemas lagi! teringat pula suami puasa, sempatkah menyediakan makan berbukanya? Kemudian suami pula menelefon, “Yang, Awan dan Mala (kucing kami) memecahkan cermin almari perhiasan”.

Oh Tuhan! Nafas terasa sempit…

Sibuk dan kalut.

Hampir saja kereta saya bergesel dengan kereta lain sewaktu ingin membelok kerana tidak sabar…

Allah ya Allah, sebenarnya saya boleh memilih untuk berasa tenang. Tidak perlu kalut tidak keruan. Berasa kalut atau tidak, saya tidak berupaya melancarkan trafik… Akhirnya saya menarik nafas dalam-dalam, mula membaca doa melancarkan urusan “Rabbi Yasirli Wa la tuasir, Rabbi Tamim Bi Khair”. Saya baca berpuluh kali, memohon Allah permudahkan urusan saya.

Allah ya Rahman, Allah ya Rahim…. Aneh, jalan seperti lancar selepas itu, sewaktu dlm perjalanan balik dari mengambil anak sekolah saya mendapat ilham untuk lalu melalui jalan dalam yang saya ingat ingat lupa jalannya… Alhamdulillah, kereta meluncur laju, singgah sebentar membeli nenas dan menghantar anak pulang ke rumah. Setelah itu saya bergegas ke restoran untuk bertemu pelanggan catering, melihat jam saya terlewat 15 minit dari masa yang dijanjikan… sampai di restoran saya lega , pelanggan tersebut belum sampai. Setelah beliau sampai, sambil berbincang saya minta tukang masak menyediakan makanan untuk suami berbuka… kemudian dalam perjalanan pulang singgah menghantar kunci untuk pelanggan homestay, dia juga lewat sampai… sempat mengemas homestay dulu :) . Pulang ke rumah anak saya sudah membersihkan cermin yang pecah… selesai semuanya dalam masa 2 jam…

Alhamdulillah.

Sebak saya…. Terima kasih Allah… terasa Dia sangat menyayangi saya….

No comments:

Post a Comment