Monday, May 27, 2013

Ajaibnya Doa

Sewaktu mengisi minyak, bertegur sapa dengan kakak di pam sebelah, tidak tahu kenapa tiba-tiba dia begitu mesra bertanya itu dan ini… sudahnya dia mengadu pelbagai hal rumah tangganya pula.

Aduhai, saya tersenyum, mengangguk-ngangguk, tersenyum lagi… mengangguk-ngangguk lagi… tak tahu apa yang harus dikatakan. Jujurnya hati saya sebal mendengar dia bercerita kisah rumah tangga yang saya fikir tidak sesuai untuk diceritakan kepada saya… stranger yang baru dikenali….

Tapi, entahlah mungkin dia tidak ada sesiapa yang dapat mendengar, mungkin sudah tidak tertahan… barangkali dia telah memendamnya bertahun-tahun… siapa yang tahu?

Akhirnya bila dia berhenti bercakap, saya hanya mampu berkata… "bersabarlah ye kak, saya doakan semuanya akan baik semula".

Saya ingin berkata lagi, tetapi tersekat di dada. Saya ingin katakan, mungkin doa boleh menyelesaikan masalah kakak, meminta manusia berubah secara lisan mungkin tidak sampai ke hatinya, malah sampai ditelinga sahaja sudah ditepis, terbang melayang… suku pun tidak masuk ke hati. Ajaibnya doa, tidak didengar dengan telinga tetapi boleh didengar dengan hati .. dengan izin Allah boleh menggegar ke jantung hati…. Menyalur rasa ke otak dan tindakan.

Saya juga ingin katakan, semua rumah tangga pasti ada masalah, ada hari-hari yang gembira, pasti ada juga hari-hari yang menyedihkan hati. Sebuah keluarga yang punya nakhoda kuat dan bijaksana pun mungkin boleh menyatukan matlamat tapi menyatukan hati dan perasaan belum tentu…..

Saya juga ingin katakan, bersabarlah kak…, percayalah (selalunya mmg begitu…), disetiap badai yang melanda pasti ada hikmah disebaliknya. Waktu sukar satu hari pasti akan berlalu, diganti pula dengan hari-hari yang cerah dan gembira, begitulah putaran kehidupan. Bukankah peribahasa “hidup ini umpama roda” telah diceritakan sejak zaman berzaman….?

Tetapi... itulah, tidak terluah pula... hanya senyuman dan doa untuk kakak itu.

Allah ya Allah, Kau permudahkanlah urusan kakak itu ya Allah... Kau lenyapkan kesedihannya... Kau tukarkan takdirnya menjadi takdir yang baik-baik dan membahagiakan hatinya sehingga ke akhir hayatnya.

Allah ya Rahman, Allah ya Rahim.... sudahilah hidup kami semua dengan kesudahan yang baik ya Allah, selamatkan kami dari api nerakaMu....

No comments:

Post a Comment