Monday, May 27, 2013

Ibu dan Anak

Aduhai , tadi di dalam toilet awam ada drama ibu dan anak. Ibu muda dengan anaknya yang barangkali usianya baru 5 ke 6 tahun.

Si anak menangis menjerit-jerit tidak mahu memakai baju yang ingin disarung ibunya. Si ibu pula terus terus memaksa. Akhirnya dengan cubitan dan jegilan mata, si anak mengalah juga memakai baju sambil terpisat-pisat menangis.

Mulanya saya berasa geram dengan si ibu, kenapa harus dipaksa juga anak itu memakai gaun itu sedangkan saya lihat di begnya ada baju yang lain… tetapi kemudian saya teringat semasa Jannah kecil, berlaku juga drama sebegitu antara saya dan Jannah. Sibuk saya memaksa dia menggayakan baju ala-ala puteri sedangkan Jannah mahu memakai seluar dengan t-shirt kartun hero lelaki! Sibuk saya menggayakan rambutnya dengan segala bagai perhiasan sedangkan dia sibuk mencabutnya sekejapan itu juga.

Kenapa ya selalu ibu-ibu ingin menentukan apa yang diperlukan oleh si anak? Barangkali kerana perasaan ‘over protective’ atau tentu sahaja kerana sayang… Ibu selalu mahu yang terbaik, yang terhebat, yang termanis, yang tercantik dan segala yang ter.. untuk anaknya.

Begitu juga bila mereka dewasa, begitu banyak pesanan, pantang larang dan kekangan dalam memilih untuk kehidupan… Saya kira sama seperti ibu lain, saya hanya takut jika anak yang disayang terluka perasaannya atau terluka fizikalnya. Jadi segala macam kekangan dan larangan yang dinyatakan ibu itu kalau dapat difahami anak, ia hanyalah ayat yang sama maknanya, “ berhati-hati, ibu mahu kamu selamat dan terhindar dari kesedihan”.

Anak saya Ika juga sudah dewasa, saya dan suami sedaya upaya cuba mengawal keinginan untuk menentukan segalanya untuk dia. Biarlah dia membuat keputusan untuk hidupnya… kalaupun dia tersilap atau terjatuh, dia akan ada kenangan dan pengalaman… Kami fikir itu lebih baik dari menjadi orang yang takut mencuba. Asal dia menjadi seorang wanita solehah dan berakhlak mulia, sudah cukup berharga bagi kami. Tidak menjadi hebat di dunia tidak mengapa asal hidupnya tenang dan bahagia. Oh, tentu sahaja kami berharap dia mendapat suami yang soleh, yang dapat membawa dia ke syurga…

Sebenarnya saya dan suami juga entah telah berapa kali gagal, terutamanya dalam perniagaan. Pernah juga berasa kecewa, tetapi kemudian – kemudian waktunya ia jadi cerita yang manis. Kegagalan – kegagalan itu menjadi pelajaran berharga yang tidak diajar di sekolah, malah di university pun… Cerita-cerita itulah yang dapat diceritakan untuk dijadikan pengajaran kepada generasi seterusnya. Kepada generasi sebelum, atau kepada rakan seusia, ia menjadi cerita-cerita pengalaman diri yang menyeronokkan untuk dikongsi dan dikenang.

Apa salahnya sekali sekala kita melakukan kesalahan asal bukan yang dimurkai Allah..

Apa salahnya kekadang tersilap membuat pilihan.

Apa salahnya sekali sekala terjatuh, bukankah kita punya kaki..? Boleh bangun dan berlari lagi…

Mengapa terlalu takut dengan kegagalan? Bukankah ‘tidak berani mencuba’ itu juga satu kegagalan?

Allah ya Allah, jadikanlah kami orang-orang yang sentiasa berusaha untuk menjadi lebih baik dari semalam… berikan kami kekuatan untuk memberi yang terbaik dalam apa jua yang diusahakan. Jauhkan kami ya Allah dari menjadi orang yang malas dan meminta-minta.

No comments:

Post a Comment