Monday, May 27, 2013

Ibu Mertua

Ibu mertua saya datang ke rumah 

Seronok! Selalunya sangat susah untuk membawanya keluar dari rumahnya. Dia sering beralasan tidak mahu meninggalkan rumah kerana dipesan arwah bapa mertua untuk menjaga rumah… 

Ibu mertua saya suka bercerita, kadang kala saya tidak berapa dengar butir bicaranya kerana dia bercakap agak laju dan sesetengah perkataan kedengaran jelas pelat jawanya… Hampir separuh usia perkahwinan saya dengan anaknya, saya masih meneka-neka perkataan yang disebutnya :)) Pada kebanyakan masa saya akan tersenyum, mengangguk-angguk dan bertanya seperti saya faham… kadang kala tertangkap juga kerana jawapan yang diberi tidak selari dgn soalan yang dikemukakan :))

Saya sayang ibu mertua saya. Dia tidak pernah menghakimi saya… walau saya tahu dia sangat sayangkan suami saya, anak manja bongsunya, tetapi dalam kebanyakan hal dia selalu memenangkan saya berbanding suami.

Dia juga sangat berdikari… sedari kecil hidupnya sentiasa menjaga orang lain.. sedaya upaya dia ingin melakukan semuanya sendiri. Malah boleh pula menghulur upah kerana saya menolongnya mengemas rumah…! comel...….

Satu hal yang istimewa tentang ibu mertua saya juga adalah dia seperti boleh merasa-rasa. Six sense barangkali… keluarga suami ada anugerah begitu. Bila ada saudara dekat yang meninggal, atau ada yang mengandung, bersalin, sakit, dianiaya dll… dia selalu seperti mendapat alamat… Arwah bapa mertua juga begitu… suami juga begitu...

Keluarga suami juga pandai mengubat… mengurut… hal-hal yang begitu. Saya ingat di awal perkahwinan, saya demam… puas mengajak suami ke klinik tapi mereka mencadangkan saya makan herba ini.. tampalkan daun itu… jamu ini… maajun itu… terpisat-pisat saya ditepi katil menangis, merajuk dengan suami sambil berkata, “Kalau saya demam ayah dan ibu saya tidak bertangguh menghantar saya ke klinik”.

Allah ya Allah, dangkalnya saya… bertahun berlalu baru saya memahami betapa berubat dengan alam semulajadi banyak manfaatnya… sewaktu Jannah demam tidak kebah-kebah, suami melumur seluruh badannya dengan daun bunga raya. Baik segera. Hari itu juga demamnya surut.

Berbeza cara didikan, berbeza beberapa pandangan… saya menemukan sebuah keluarga yang melengkapkan diri. Kasih sayang yang tidak diungkap dengan kata-kata tetapi penuh sarat boleh dirasa dengan hati.

Terlalu banyak perkara yang saya sangat berterima kasih kepada mertua. Tidak terbilang banyaknya…

Salah satunya tentulah kerana merestui anak mereka untuk menjadi teman jiwa saya… matahari, bulan dan bintang saya…Allah ya Allah, terima kasih kerana mengurniakan mereka ke dalam hidup saya…

Terima kasih ya Allah.

Terima kasih ya Allah.

Terima kasih ya Allah.

No comments:

Post a Comment