Monday, May 27, 2013

Dong Dong Ceng

Jiran saya berbangsa cina. Seminggu lepas, mereka mengadakan acara memperingati nenek moyang secara besar- besaran. 4 khemah dipasang di laman rumah mereka. 

Semasa kecil, apa saja acara kaum cina yang melibatkan bunyi-bunyian, saya panggil sebagai acara ‘dong dong ceng’. Ia istilah yang terlahir kerana itulah bunyi yang saya dengari… 

Dong dong ceng!

Dong dong ceng!

Jadinya seminggu lepas, setiap hari selama tiga hari berturut-turut, dari jam 6.30 pagi hingga malam, hampir sepanjang masa saya mendengar bunyi itu… sebenarnya sudah lama saya tidak mendengarnya. Dulu semasa kecil saya pernah melihatnya di kampung. Terutamanya jika ada kematian, selain bunyi-bunyian sepanjang jalan ada juga perarakan kereta dan pejalan kaki yang didahului dengan barisan orang-orang yang diupah menangis dan berpakaian serba hitam. Barangkali masyarakat cina zaman sekarang juga sama seperti masyarakat ‘kita’ yang semakin melupakan acara-acara keagamaan.

Selain bunyi-bunyian saya lihat ada pelbagai pepatung kertas yang menarik. Saya kira ianya untuk dibakar bagi ‘dihantar’ kepada nenek moyang mereka. Setiap hari saya mencuri lihat dan melapor kepada suami.

“Bang, ada seekor kuda putih besar dengan pahlawan”

“Hari ini ada kereta biru besar dengan pemandu berbaju dan bertopi putih”

“Kuda besar sudah ada banyak kuda kecil sebagai pengiring”

“Ada pembantu rumah juga… ramai, semua seperti membawa bakul”

“Wah, rumahnya cantik! Juga ada banyak tandu!”

Kelihatannya seperti mereka menghantar sebuah kerajaan ke sana. Aduhai, kesian juga dengan bibik terpaksa b erulang kali menyapu laman kerana kertas terbakar yang berterbangan. Melihat persiapan dan jamuan yang disediakan, saya kira mereka habis puluhan ribu ringgit untuk acara itu. Berbelas orang saudara mereka juga diterbangkan khas dari China untuk menyertai acara itu.

Sebenarnya, disebalik semua yang saya lihat itu saya terfikir… bila saya sudah pulang ke ‘sana’ kelak, adakah yang akan mengingati saya… mendoakan saya… dan adakah selama ini cukup doa yang saya kirim buat semua yang saya sayang.

Allah ya Allah, terangkanlah kubur arwah datuk-datuk dan nenek-nenek ku, juga arwah bapa mertuaku…

Lapangkanlah kubur mereka, ampuni segala dosa-dosa mereka semasa hayat mereka dan tempatkanlah mereka di kalangan orang-orang yang beriman….

No comments:

Post a Comment