Monday, May 27, 2013

SEMESTI

Semalam ada kursus di Sabak Bernam. Dalam perjalanan ke sana, saya lalu di sekolah lama… Sek. Men. Sains Teluk Intan (SEMESTI).

Segalanya masih terlihat sama… bangunannya, landskapnya… hanya pokok –pokoknya sudah besar dan tinggi. Auranya juga sama. Saya berhenti sejenak dipintu masuk, perasaan dan debaran yang sama masih terasa seperti 25 tahun dahulu (suku abad, sudah begitu lama rupanya….). 

Berbunga-bunga hati saya melihat sekolah itu… teringat pelbagai kenangan yang rasanya semuanya indah… semuanya bernostalgia, hatta bunga kuning di tepi jalan itu…

Persahabatan dengan rakan-rakan lama juga terasa masih hangat, semuanya begitu berbekas di hati.

Melihat padangnya… terbayang-bayang kelibat Cikgu Alimuddin yang mengerah kami berlari mengelilingi sekolah merentas padang itu setiap petang. Kalau tidak kerana semangatnya, selalunya saya hanya akan duduk-duduk sahaja dengan teman di bawah pokok semasa ‘waktu main petang’. Sudahlah tidak beriadah, kelam kabut pula beratur membeli air bergas di vending machine… :))

Kemudian dari jauh saya lihat dewan makan, aspura dan aspuri. Mengenang waktu makan memang seronok. Bunyi sahaja loceng berlari kami bergegas ke dewan makan. Sarapan pagi, minum pagi, makan tengahari, minum petang, makan malam dan makan sebelum tidur. Kata orang, nasi kawah tidak sedap, tapi bagi saya ok sahaja… semua yang dihidang di dewan makan itu sedap belaka :)) .

Saya juga teringat bagaimana puteri-puteri mengintai putera-putera ragbi berlari dalam barisan dihujung minggu. Berderap-derap bunyi kaki mereka berselang seli dengan lagu yang dinyanyikan sambil berlari,

“ SEMESTI no. 1,
Tujuan kami hanya satu,
Berdenting - tang - berdentang - jatuh terlentang,
SEMESTI pasti menang”

Tambah seronok bila cikgu menyuruh mereka mengejutkan puteri yang masih belum bangun. Mereka beratur dalam barisan bertolak-tolak sambil menjerit “ BANGUN! BANGUN! “ di depan Aspuri. Terkekek – kekek kami, pelajar perempuan di sebalik tingkap. Alahai... 

Ada juga pengalaman seram dan menjengkelkan pada waktu itu, tetapi bila dikenang kini ia menjadi lucu. Contohnya, sewaktu tingkatan satu saya sering bangun jam 4 pagi, berjanji dengan Ainita Ban untuk mencuci baju. Kononnya untuk merebut tempat mencuci pakaian. Sudahnya satu hari, sewaktu ingin menjemur pakaian, saya dikejutkan dengan Olen (panggilan kami untuk orang minyak yang tidak berbaju) yang melompat-lompat ditepi pagar! Bergegar seluruh asrama dengan jeritan saya pagi itu!

KAmi juga pernah berbondong-bondong ke tandas sekolah jam 5 pagi untuk mandi kerana asrama tiada air. Pernah tergolek kerana berlari-lari di gajah menyusur. Mogok makan kerana dipaksa pengawas memerah p** yang masih berdarah... Alahai... mogok yang tak jadi , petang itu elok sahaja habis sepinggan nasi kerana lapar :))

Kenangan lain seperti solat berjemaah, pertandingan menghias dorm, jamuan akhir tahun, inspection hari sabtu, detention class, minggu orientasi, solat terawih, usrah, prep malam, prep petang, sukan tahunan, siding redaksi majalah sekolah, pengawas, pustakawan, persembahan akhir tahun, pementasan teater… ohh… semuanya seronok untuk dikenang, berbekas dihati.

Oh terlupa! Ada lagi…. hari Rabu, kami beratur membeli dadih. … sedapnya…. Mengapa dadih sekarang tidak ada yang sedap seperti dulu-dulu ye….?

No comments:

Post a Comment