Monday, May 27, 2013

Marah

Ada hari yang saya bangun dari tidur hanya berkelip-kelip mata, tiada perasaan.

Ada hari yang saya bangun sangat bersemangat, seperti ingin melompat katil… kepala ligat memikir dan merancang, banyaknya kerja hari ini! Bersemangat! Berusha!

Ada hari yang saya bangun, hati berasa sebal… emosi, kekadang hanya sebab bermimpi sedih.

Apa pun perasaannya, ok bagi saya, asal bukan perasaan benci dan marah. Saya tidak betah dengan perasaan itu. Suatu waktu dulu saya pernah hampir terlupa erti hidup kerana membiarkan perasaan itu menguasai diri. Ianya tidak lama. Tidak hingga berbulan. Namun berhari itupun membuat saya jadi seperti tidak kenal diri sendiri…

Saya teringat pesan arwah nenek, biar berasa sedih… jangan menyimpan marah.

Saya kira pesan nenek itu sangat benar… sedih boleh membuat kita semakin dekat denganNya kerana mengharap. Sedang marah akan membuat kita jauh dariNya. Marah dan dendam akan memakan diri, memakan sifat-sifat yang baik, memakan kebahagiaan, memusnahkan cinta. Akhirnya kita seperti hilang diri sendiri, menjadi orang yang tidak kita kenali… kepada diri sendiri dan kepada orang yang kita sayang.

Lagipun, apabila kita merasa marah kepada seseorang.. Orang yang di marahkan itu mungkin hanya terkesan sebesar zarah, mungkin juga jadi keseronokan kepada dia melukakan hati orang. Justeru mengapa membiar diri huru-hara untuk orang sebegitu?

Justeru, apabila seseorang berkongsi rasa meluahkan perasaan marahnya kepada saya baru baru ini, saya jadi tidak tahu apa yang harus dikatakan. Berkali-kali saya memujuknya supaya maafkan orang yang melukakan hatinya, “ doakan saja”, pesan saya. Tapi, itulah….. dia yang merasa, saya tahu ianya bukan mudah. Mungkin juga dia rasa saya tidak memahaminya. Tapi sebenarnya saya sangat kesian kan dia, saya memahami apa yang dirasanya, saya juga tahu bukan mudah untuk menarik diri keluar dari lingkaran perasaan itu.

Mungkin itulah sebabnya Rasulullah meninggalkan pesan bahawa orang yang benar kuat bukan yang menang dalam perkelahian, tetapi orang yang dapat menguasai marahnya.

Allah ya Allah, kami berlindung denganMu dari mainan syaitan yang direjam, jauhkan kami ya Allah dari rasa benci dan dendam.. lembutkan hati kami ya Allah untuk mudah memaafkan. Selamatkan kami dari api nerakaMu ya Allah.
Sesungguhnya hanya kepadaMu tempat kami bermohon.

No comments:

Post a Comment