Thursday, December 12, 2013

Pemusnah Karipap

Bekerja di dapur bukanlah sesuatu yang mengujakan saya.

Sewaktu di awal perkahwinan, mertua mengadakan kenduri, lalu sebagai menantu baru yang berkobar-kobar untuk menjadi yang terbaik, cemerlang gemilang terbilang , saya pun duduk di dapur bersama makcik-makcik suami untuk membuat kerja-kerja dapur.

Selepas memotong sayur, mereka meminta saya meng’kelip’kan karipap. Buntang mata saya! Serta merta terasa seluruh organ dalam badan mengecut. Saya tidak pandai melakukannya! Dengan senyum-senyum kambing, saya kelepetkan juga karipap itu… tapi itulah… akhirnya saya hanya jadi bahan tawa mereka. Memanglah karipap itu tidak menjadi….

Kemudian, semasa saya keluar menghidang kueh untuk tetamu lelaki, salah seorang pakcik suami meminta saya membuat kopi O panas untuknya. Aduhai, kena lagi! kopi itu cair dan kurang manis. Saya terkebil-kebil berusaha memberi senyuman paling manis dalam usaha untuk menutup kekurangan kopi yang ‘kurang manis’ itu. Sudahnya saya ditertawakan juga.

Tuhan sahaja yang tahu betapa saya berusaha untuk terus tersenyum. Masuk ke bilik, air mata turun berjurai-jurai. Kecewa dengan kekurangan diri.

Itulah saya… sememangnya bukan menantu atau isteri pilihan pakcik makcik :)) .

Tetapi saya sangat bersyukur, Allah mengurniakan orang-orang yang sangat bertimbang rasa dan sering memberi ‘rasa pengecualian’ kepada saya.

Apabila saya mengeluh tidak pandai menjahit, ayah dan emak berkata “tidak mengapa, awak pandai komputer”. Apabila si ‘pandai komputer’ ini sangat ketinggalan zaman dalam perkembangan IT, suami pula berkata “tidak mengapa, awak tak perlukan semua itu untuk bahagia”. Apabila saya berpenampilan ‘langsung tidak menarik’ tetapi bertanya “abang, saya cantik tak?’ atau “abang, saya dengan Erra Fazira siapa yang lebih cantik?”, dia menjawab “sudah tentu isteri abang yang paling cantik” :)) .

Hu hu tidak mengapa, tidak mengapa… selesa sekali, mereka menerima saya seadanya.

Jadi kerana itu, saya bertekad untuk berusaha menyenangkan hati mereka juga sedayanya. Apabila saya dan suami membuka restoran, saya belajar mencintai dapur… kerana di permulaan perniagaan ini dibuka, disitulah kebanyakan masa suami saya berada.

Hampir tiga tahun berlalu, saya jadi terbiasa membuat air, menyedakan hidangan atau melayan tetamu kerana perlu mengganti pekerja yang tidak dapat datang tiba-tiba. Dulu, untuk menyediakan segelas air buat pelanggan pun berkali-kali saya menguji rasa. Melihat mereka merasa air atau makanan pun boleh membuat saya merasa jantung saya tercabut dari tangkainya. Apabila mereka pulang kelam kabut saya memeriksa baki makanan dan minuman mereka. Cuak sekali jika bakinya masih banyak.

Beberapa hari lepas Azhar Azizi datang ke restoran saya, lalu dia menangkap gambar dan menulis ‘bersama chef Rina’.

Allah ya Allah, ketawa saya… si pemusnah karipap ini dipanggil ‘chef’ :))

Saya bukan chef, tetapi sekarang saya memang sudah jatuh cinta dengan dapur. Jika tidak masuk dan menyibuk di dapur ini, saya jadi rindu….

Terima kasih Allah untuk segala pengalaman hidup yang menjadikan saya 'saya hari ini'.
 — feeling blessed.

No comments:

Post a Comment