Thursday, December 12, 2013

Makcik kaki kurus

Makcik itu tersenyum-senyum memandang saya sambil duduk menjuraikan kakinya di tepi katil. Kakinya sangat kurus, sehingga kelihatan tulang sahaja, tidak sepadan dengan saiz badannya.

Dia tersenyum lagi, memandang kakinya, memandang saya lalu memegang lutut,

“Kaki makcik tak boleh guna lagi… “

“Makcik jatuh accident, tengok kaki makcik sangat kurus kan”, katanya sambil tersenyum.

“Ya lah makcik, kaki makcik kurus, kena makan lebih sikit”, gurau saya.

Pecah tawanya, “makan banyak manapun kaki tak boleh gemuk juga”

Saya pula yang nak berjuraian air mata, manis sahaja senyuman makcik itu, tidak terlihat langsung rasa sedih dan terkilan. Dengan usia tua, ditinggal anak di rumah orang tua-tua, dia masih boleh senyum dan ketawa semanis itu. Tabah dan redha dengan ketentuanNya.

Teringat saya mengeluh-ngeluh nak buat kerja sebab kaki kebas (salah posisi masa tidur) atau heboh satu rumah pasal kaki kejang atau tumit sakit.

Allah ya Allah, syukur dengan segala nikmat anggota badan dan pancaindera yang sempurna.

Terima kasih Allah. Terima kasih Allah. Terima kasih Allah.

No comments:

Post a Comment