Sunday, March 2, 2014

Sarah : Bahagian 2

Hati Sarah berkecamuk, perlukah dia kembali ke rumah itu? perlukah dia mencari Iskandar untuk meminta penjelasan? Benarkah Iskandar telah menceraikannya? Sah kah sms itu?

Mengalir lagi air mata… perlahan-lahan Sarah terkenang perkara yang berlaku semalam…

Usai pintu terkuak, Sarah terkejut bukan kepalang melihat Iskandar lena dalam dakapan Wanda di atas katil.

Wanda memandangnya dengan senyuman sinis.

Air mata Sarah sudah bergenangan di mata tetapi dia bertahan sedaya mungkin untuk tidak menitiskannya.

Tiba-tiba Iskandar tersedar, kelihatan kepalanya sangat berat. Dia menggosok-gosok mata, berbalam-balam pandangannya.

“Sarah?”, Iskandar cuba memanggil Sarah, terasa kepalanya  berat sekali. Dia hampir tidak dapat membuka mata.

Sarah berlari menuruni tangga.

Is, kenapa buat Sarah macam ni, apa salah Sarah pada Is. Kalaupun Is tak cintakan Sarah, Sarah masih isteri Is, perlukah Is lukakan hati Sarah macam ni. Baru semalam hatinya berbunga kerana Iskandar memberi perhatian. Mengapa hari ini begini pula Iskandar melayannya.

Wanda membaringkan kepala Iskandar di bantal. Dua biji pil diberi lagi kepada Iskandar.

“Makan ubat ni sayang, kepala you sakit, baringlah… tidur ye”, pujuk Wanda

Iskandar benar-benar tidak mampu berfikir, dia hanya menuruti kata Wanda. Selesai ubat ditelan, Iskandar lena semula tidak sedarkan diri. Wanda segera mengambil telefon bimbit Iskandar.
Pantas dia menaip. Mencari nama Sarah, tiada. Sayang? Hmmmm… pasti ini. Segera Wanda menekan butang ‘send’.

Bip bip , 

Sarah segera melihat telefon bimbitnya. Mesej dari Iskandar. Berdebar-debar hati sarah.
“ Sarah, aku ceraikan kau dengan talak tiga! Pergi dari rumah aku.  Bawa apa yang kau bawa semasa masuk ke rumah ini sahaja. Engkau tak berhak ambil apa pun. “

Mata Sarah berpinar, serasa kakinya tidak menjejak tanah. Terasa seluruh alam kosong dan sunyi. Tanpa sedar , kakinya melangkah laju. Sarah berlari sekuat kuat hatinya, air mata mengalir deras tidak tertahan-tahan. Dia berlari dan berlari tanpa arah. Ke mana sahaja kakinya membawa pergi.

Ya Allah Ya Allah Ya Allah Ya Allah Ya Allah, Sarah berlari dan terus berlari. Akhirnya dia jatuh terduduk di hujung jalan.

Ya Allah tidak adakah manusia yang sudi menyayangi ku Ya Allah 


Satu persatu wajah – wajah yang disayanginya seperti terbentang dihadapan mata. Ibu, ayah, Aini, Mak Som, Kak Ton, Sakinah dan akhirnya Iskandar. Kemudian pandangannya berbalam-balam hilang, seperti hilangnya semua orang yang disayang dalam hidupnya. Perlahan-lahan Sarah merebahkan badan di atas jalan. Dia tidak peduli, dia hanya ingin mengosongkan kepalanya, melupakan semua keperitan hatinya. 

Dalam keadaan separa sedar, Sarah terasa seperti ada suara memanggil sambil menggerak-gerakkan tubuhnya. Seketika kemudian Sarah terasa tubuhnya diangkat oleh seseorang.

No comments:

Post a Comment