Saturday, March 8, 2014

Sarah : Bahagian 4

“Sarah, sudahlah mengelamun tu. Mari, buat tindakan! Berusaha!” Sakinah menggoncang tubuh Sarah sambil membuat memek muka.

Sarah memandang wajah Sakinah tanpa rasa.

“Jom, kita pancitkan kereta dia! Kita simbah cat merah kat pintu rumah dia! Kita pijak-pijak semua bunga kat laman rumah dia!”, Sakinah meloncat-loncat keanak-anakan.

“Sakinah!”, Sarah menjegilkan matanya kepada Sakinah.

“Tak mungkinlah kita akan buat macam tu kan…!”

“Kenapa pulak tak boleh Cik Puan Sarah. Bukan ke dia dah hancurkan hidup Cik Puan?”, Sakinah mengedip-ngedipkan matanya.

“Sebab Allah tak suka kita buat perangai macam tu, orang mukmin tu bersabar bila ditimpa musibah. Orang mukmin tak balas perbuatan jahat dengan perbuatan jahat. Faham!”, Sarah sengaja membuat kerlingan sambil mengetapkan giginya kepada Sakinah.

“Oh, begitu ya kaedahnya Puan Sarah”, ujar Sakinah dengan senyuman sumbing. Dalam diam sebenarnya dia punya perancangan sendiri. Esok dia akan mencari Iskandar, kalau diharapkan Sarah, emmm… asyik redha sahaja menjadi mangsa. Lagipun dia sudah berjanji dengan Dato’ Kamal untuk menjaga Sarah.

Mengingati Dato Kamal, bekas majikannya itu buat Sakinah tersenyum sendiri. Orang yang sangat baik, misteri dan punya karisma yang tidak tertanding. Kalaulah Dato' Kamal masih ada, tidaklah jadi begini... keluh Sakinah di dalam hati.

Terasa masih terngiang-ngiang suara Dato' Kamal, "Sakinah, tolong ya, saya berharap pada awak"

Ring ring.

Sarah segera bangun, langkah dipercepatkan. Usai menjawab panggilan, wajah Sarah berubah, pegangan telefonnya terlepas.

Sakinah segera berlari ke arah Sarah,

“ Kenapa Sarah?”

“Iskandar accident”.


No comments:

Post a Comment