Wednesday, April 24, 2013

Bibik Yati

Dalam sibuk sibuk nak menghantar anak ke sekolah pagi tadi, hati saya menyirap sedikit melihat almari menyimpan barang kering masih belum dikemas oleh pembantu rumah. Saya telah meminta almari itu dikemaskan sejak 2 hari yang lepas... dia lupa... Pembantu rumah saya orangnya sudah agak berusia, di negaranya telah punya seorang cucu. Memang sejak kehadirannya saya tidak mengharapkan banyak dari dia. Orangnya baik dan manis hanya sedikit kekurangannya dia cepat lupa. Saya perlu ingatkan dia beberapa kali untuk satu perkara. Pagi tadi saya mengingatkan tugasannya tanpa senyum, saya lihat riak bersalah pd wajahnya. Pulang dari menghantar anak sekolah, saya melihat kain sudah dijemur, disusun dgn cantik dan kemas.. Segera saya teringat dulu semasa saya yang perlu menjemur kain, selalu saya terkejar-kejar asalkan berjemur sahaja sudah cukup bagus, kadang kala hanya bersangkut begitu shj. Allah ya Allah, rasa menyesal dengan apa yang saya rasa.... Pembantu rumah itu nikmat dari Allah yang tidak mampu saya dustakan. Kehadirannya banyak membantu mengurangkan beban kerja sehingga saya boleh berehat rehat dan membaca buku kegemaran saya.... Ampunkan saya ya Allah. Saya bersyukur kepdaMu kerana menghadirkan 'bibik Yati' dlm keluarga kami... Terima kasih suami... terima kasih Allah.

No comments:

Post a Comment