Sunday, September 22, 2013

Kucing Hitam

Ada seekor kucing hitam yang selalu mengendap-ngendap dan mencuri makanan kucing keluarga saya. Menurut Jannah, kucing hitam itu teman lelaki Mala (kucing keluarga kami). 

Selalunya apabila ternampak kami, kucing hitam itu segera lari, tetapi hari ini sewaktu saya menjumpai ia sedang enak makan, ia tidak lari… matanya dicerlungkan ke bawah tetapi memandang saya… tetap juga dia makan perlahan-lahan.

Mulanya saya ingin menegurnya, tetapi melihat riak wajahnya itu saya jadi kasihan… akhirnya hanya melemparkan senyuman. Kemudian ia seperti menarik nafas lega lalu makan laju laju.

Ahhh… seperti di drama tv, agaknya itulah perasaan anak-anak dijalanan yang harus bergelut dan mencuri curi untuk mendapat sesuap nasi. Bertuahnya diri, lahir di negara bertuah ini, dilimpahi kasih sayang keluarga, tidak pernah tidak cukup makan, lalu… apa saja lah segala masalah dan ujian yang diberiNya berbanding nikmat yang diberi. Syukur ya Allah. Alhamdulillah. Alhamdulillah. Alhamdulillah 

No comments:

Post a Comment