Sunday, September 22, 2013

Hari Yang Indah : Jering Muda dan Bunga Jasmin

Awalnya, tadi, selepas menghantar suami ke stesyen keretapi dan menghantar Jannah ke sekolah, saya memutuskan hari ini adalah hari yang bosan. Ini kerana akhir-akhir ini saya asyik mengulang rutin yang sama.

Kemudian perut berasa lapar, teringat ada jering muda yang diberi abg ipar dari kampung. Segar dari kebun. Alo lo, ambil sambal belacan yang dibuat semalam, goreng ikan masin, masak nasi panas, ambil ulam belalai gajah yang ditanam didepan rumah. Tidak dilupakan bancuh indocafe 3 in 1 satu.

Sekarang, letak nasi panas dengan kicap, cicah jering dengan sambal belacan, letak ulam belalai gajah , kepalkan bersama nasi panas dan letak sedikit ikan masin.

Krup, krup, krup, bunyi jering muda segar dikunyah

Suap satu lagi, krup… krup… krup, ohhhooo sedapnya! Hirup air panas indocafe… :))

Sedap sedap sedap!

Nikmatnya…. 

Habis makan, berpuas hati sendiri. Menikmati satu dari nikmat dunia… jering muda.

Terima kasih Allah.

Kemudian ke laman rumah, bunga jasmine yang ditanam suami sudah berbunga, berbau harum… bunganya berkembang penuh, hanya satu pokok tapi bau harumnya boleh dihidu di keseluruhan laman.

Jadinya hari ini bukan hari yang bosan lagi. Jering muda dan bunga jasmine itu telah mengubah hari saya.

Memandang ke langit, cantiknya berwarna biru… sangat tenang, banyaknya nikmat Allah untuk hambanya di muka bumi. Apabila merenung sejenak, betapa Dia Maha Penyayang mengurniai begitu banyak perkara-perkara yang kelihatan kecil untuk dinikmati tetapi bila dihayati memberi sejuta kegembiraan dan kebahagiaan.

Allah Ya Allah, terima kasih lagi sekali ya Allah. Terima kasih sangat sangat. Sungguh tidak satu pun nikmatMu yang dapat kudustai.

No comments:

Post a Comment